Иновации
“ВИЗУАЛНО ПРОГРАМИРАНЕ” ЗА VI КЛАС (ВЪВЕЖДАНЕ НА ДИСЦИПЛИНАТА ПО ПРОЕКТ “ИНОВАТИВНО УЧИЛИЩЕ”) 2019 - 2023 учебна година
Обучението по Визуално програмиране в прогимназиален етап е насочено към овладяване на базисни знания, умения и отношения, свързани с учебния предмет, с изграждането на дигитални компетентности на ученика и с приложението им в областта на дигиталните технологии.
В този клас се придобиват първоначални систематизирани знания и умения за използване на условни конструкции, цикли, методи и индекси, функции в програмирането. Формират се нови знания и умения за работа в среда за визуално програмиране чрез блокчета за визуално програмиране. Акцентът в обучението в VI клас е върху използването на образователни игрови технологии в среда за визуално програмиране, целящи да формират знания и умения на основополагащи понятия на различните програмни езици, като се акцентира на Ruby.
Учебното съдържание е представено в следните основни теми:
-
Въведение във визуалното програмиране: Работа с блокчета за визуално програмиране
-
Въведение в циклите чрез използване на визуално програмиране
-
Работа с дигиталния си профил в система за визуалното програмиране
-
Работа с цикъл until, whilе в среда на визуално програмиране.
-
Логически задачи: Отрицание в програмирането: while not, until not
-
Използване на променливи във визуалното програмиране
-
Условни конструкции
-
Работа с индекси и масиви в среда на визуално програмиране.
-
Функции в програмирането
Учениците се запознават с понятията функции без параметър, функции с параметър. Решават логически задачи по предварително зададено условие. Правят преход от ползването на среда за визуално програмиране чрез блокчета, към среда за визуално програмиране чрез изписване на код. Учебното съдържание се доразвива в програмите за следващите класове.
ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ ОТ ОБУЧЕНИЕТО В КРАЯ НА КЛАСА
В края на обучението в VI клас ученикът:
• Познава здравните норми при работа с дигитални устройства.
• Може да работи в среда за визуално програмиране чрез изписване на код.
Обяснява основните предназначения на използваните блокчета.
• Знае, че в програмирането съществуват повече от едно вярно решение, за поставен конкретен проблем.
• Познава структурата, логиката и механизмът на действие на функциите с и без параметър.
-
Може да пренапише предварително зададен код като използва функция с параметър, и функция без параметър
-
Сглобява крайна последователност от блокове, за дефиниране и извикване на функции.
• Открива грешки в готов код и ги коригира.
• Реагира на съобщенията, извеждани от използваното приложение и коригира своя код съобразно забележките.
• Може да наименува функция и параметър, в предварително зададен код да замени употребата на една функция с друга и да постигне идентичен краен резултат.
Линк към интернет страницата на платформата, използвана през периода на проекта - https://www.programiram.com/
Анкети
Обучението на учениците се осъществява на интернет страницата https://programiram.com/. Всеки ученик има собствен профил с потребителско име и парола с които достъпва курса на обучение. Профилите запазват задачите, проследяват напредъка и дават възможност за споделяне на постигнатите резултати в социалните мрежи.
Проследяване напредъка на учениците
Карта за проследяване напредъка на ученицитe
Примерен тест по визуално програмиране за шести клас
Визуално програмиране в шести клас - представяне на иновацията